Vakantie 2004: LaMa in Marokko

1e dag, maandag 5 juli

Met de trein, op de bonnefooi, naar: Marokko op de landkaart Marokko!

2e dag, dinsdag 6 juli

Aankomst in Tanger na 34 en een half uur (17.30, Marokkaanse tijd: 15.30). Uitzicht uit de eerste hotelkamer die we hadden:

3e dag, woensdag 7 juli

Naar het strand van Tanger.
x x x x x x x x

's Avonds de stad in. Mooi pleintje:

4e dag, donderdag 8 juli

Met de trein van Tanger naar Casablanca. Om ongeveer 19.30 kwamen we aan.

5e dag, vrijdag 9 juli

Leuke dag in Casablanca. o.a. de oude medina gezien, de zee (Oceaan) en de grootste moskee ter wereld: de Hassan II Moskee.
Op de terugweg van de moskee naar het hotel kwamen we door een winkelstraatje. Dit vonden wij een typisch beeld: een winkeltje bestaand uit een kamertje zonder muur aan de straatkant, waar maar één soort artikel te krijgen is, en waar de verkoper ligt te slapen achter zijn koopwaar. Mooie ouderwetse weegschaal ook.
x
Toen we terugkwamen in onze hotelkamer zagen we de grootste kakkerlak die we ooit gezien hadden.

6e dag, zaterdag 10 juli

Met de trein van Casablanca naar Marrakech. Aankomst ongeveer 15.30. Naar oude medina gelopen, mooi hotelletje gevonden.

7e dag, zondag 11 juli

Naar andere kamer in zelfde hotel verhuisd. In medina rondgelopen. In een kruidenwinkeltje kreeg ik een 'teken van Fatima':
x x
Deze spulletjes hadden we (o.a.) gekocht in dat winkeltje:
Mark in de hotelkamer:
x x x x

8e dag, maandag 12 juli juli

Ik was eerder wakker dan Mark, en kreeg dus de kans deze lieve foto te maken:
x
We zijn naar de zuid-kant van de medina gelopen, waar een prachtig park was. Daar hebben we lang op het gras gelegen. Via kleine weggetjes door de medina teruggelopen, weinig toeristen. Ook zagen we heel veel ooievaars! Toen we al vlak bij het hotel waren eindelijk 2 foto's gemaakt:
x x

9e dag, dinsdag 13 juli juli

Weer in de medina rondgelopen, dit keer was het nogal rustig, zoals je hier kunt zien:

10e dag, woensdag 14 juli

Op zoek gegaan naar de plek waar we gisteren de ooievaars zagen. Gevonden!

11e dag, donderdag 15 juli

Weinig gedaan, slome dag. Ansichtkaarten geschreven.

12e dag, vrijdag 16 juli

Trein van Marrakech naar Fes, aankomst ongeveer 20.50. Prachtige stad! Minder toeristisch dan Marrakech. Aan een taxichauffeur een goedkoop hotel gevraagd. Bij het hotel waar we werden afgeleverd bleken alle kamers vol, maar er was nog wel plek op het dak! Dat aanbod hebben we maar aangenomen, want dat leek ons wel de moeite waard om eens mee te maken. Deze foto's nam ik 's nachts vanaf het dak:
x x x x x x x x x

13e dag, zaterdag 17 juli

Kort geslapen. Spannend, zo op een dak, en koud, en veel geluiden, en extra alert voor rugzak-dieven. Om 4 uur ofzo begon de omroeper vanaf een zeer nabije moskee ons op te roepen voor het gebed, toen heeft Mark deze foto's gemaakt:
En ik ook nog 1:

14e dag, zondag 18 juli

De medina uitgewandeld, langs dit prachtige bordje:
x
Het betekent niet dat het hier verboden is voor ezels, maar het is juist een waarschuwing dat hier veel ezels lopen. En terecht!

We liepen een prachtige begraafplaats op:
x x x x x x x

15e dag, maandag 19 juli

Mark voelde zich niet goed. Ik bleef bij hem. Hij sliep veel, ik las een boek. (The Good Terrorist, Doris Lessing). 's Avonds op het dak gezeten, naar de zwaluwen gekeken.

16e dag, dinsdag 20 juli

Met de trein naar Tanger, aankomst ongeveer 18.00. Weer in zelfde pension als in het begin van de vakantie: pension Mabrouka.

17e dag, woensdag 21 juli

Strand. Gezwommen in de golven, erg leuk.

18e dag, donderdag 22 juli

Met de boot naar Spanje terug, en meteen naar het station. We kwamen die dag niet verder dan het prachtige stadje Ronda, waar we het eerste hotel bij het station namen. De hotelkwamer bleek een bad te hebben! (en een TV met afstandsbediening en een airconditioning met afstandsbediening, en een bidet en schone handdoeken, etc.) Dat vonden we heerlijk!

19e dag, vrijdag 23 juli

Toen we om een uur of 10 op het station kwamen bleek de eerste trein pas om 16.30 te gaan! Gene probleem, nu hadden we ten minste tijd om Ronda te bekijken.
x x x x x x x x x
Daarna met de trein naar Madrid. Aankomst ongeveer 21.00 uur. Getwijfeld over hotel of nachttrein. Bedacht dat een hotel duur is en een gedoe om het te vinden, en dat er ook nachttreinen zijn waar je een 2-persoonscoupe krijgt, zodat het eigenlijk een rijdende hotelkamer is. Als dat goedkoop genoeg zou zijn, zouden we dat maar doen. In plaats daarvan 'ja' gezegd tegen een nachttrein met 6-persoonsslaap-coupe's, mannen en vrouwen gescheiden.

20e dag, zaterdag 24 juli

Om ongeveer 7.30 kwamen we in de Franse grensplaats Hendaye aan. Trein naar Parijs. Aankomst ongeveer 13.40. Doorgegaan naar Antwerpen, om daar dan een dagje te blijven hangen. Aankomst ongeveer 18.03. In het hotel waar wij 'neerstreken' was een Afrikaans feest aan de gang, fantastisch!

21e dag, zondag 25 juli

Door Antwerpen gelopen, om 17.28 de trein genomen, om 19.00 thuis.

22e dag, maandag 26 juli

Laatste dag dat de interrailkaart geldig was. Maar we waren al thuis, gelukkig dus op tijd!

dinsdag 27 juli

Thuis.
Mark had zich de hele vakantie niet geschoren, en nu mocht ik het eens proberen.